
Itäväylä on säilyttänyt vahvan asemansa Itä-Uudellamaalla. Sekä printti että digi tavoittavat paikalliset lukijat.
Itäväylän lukijamäärä kasvanut
Tuore tutkimus kertoo, että Itäväylän painettua lehteä lukee lähes 40 000 ihmistä ja digikanavat tavoittavat erityisesti nuoremmat ja lapsiperheet. Yhteensä Itäväylä kerää viikoittain lähes 50 000 lukijaa.
Tuore lukijatutkimus paljastaa, että Itäväylä tavoittaa aikaisempaa vahvemmin alueensa asukkaat. Painetulla lehdellä on keskimäärin 39 900 lukijaa. Määrä on kasvanut lähes yhdeksän prosenttia vuoden takaisesta. Tiedot käyvät ilmi maanantaina julkaistusta vuoden 2025 Kansallisesta mediatutkimuksesta (KMT).
– Printin lukijamäärän kohdalla ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. Itäväylän printillä on selvästi vahva ja entistä tärkeämpi asema Itä-Uudellamaalla. Hyväsisältöiselle printille löytyy vielä lukijoita vuosiksi eteenpäin, Itäväylän päätoimittaja Mika Laine iloitsee.
Tutkimuksen mukaan Itäväylän lukijat arvostavat vahvasti painettua ja digitaalista journalismia.
Laineen mukaan Itäväylän strategia on pitää printti haluttuna.
– Olemme selvästi onnistuneet pitämään printin sisällön mielenkiintoisena ja muista paikallisista medioista poikkeavana.
Itäväylän profiili on noussut vuosi vuodelta mikä on ollut nähtävissä muun muassa kuolinilmoitusten määrän lisääntymisenä.
– Kaikki mainonta ei ole siirtynyt verkkoon. Ne (kuolinilmoitukset) halutaan edelleen lukea painetun lehden sivuilta.
Miehet ovat aktivoituneet Itäväylän lukijoina.
– Aikaisempina vuosina naislukijoita on ollut enemmän kuin miehiä. Tuoreessa tutkimuksessa luvut ovat kääntyneet päinvastoin ja mieslukijoita on hieman naisia enemmän, Laine analysoi.
Kokonaistavoittavuus myös noussut
Lehden kokonaistavoittavuus on myös kasvanut. Itäväylän eri kanavat tavoittavat viikoittain 48 500 lukijaa. Luku on kasvanut lähes kuusi prosenttia.
Printin lukijat ovat perinteisesti keski-ikäisiä ja varttuneempia, kun taas digin käyttäjät nuorempia.
– Itäväylän digilukijoissa korostuu erityisesti lapsiperheiden osuus, joita on lähes puolet lukijoista.
Päätoimittajaa ilahduttaa myös lehden runsas ruotsinkielisten lukijoiden osuus.
– Yli neljännes lukijoista on äidinkieleltään ruotsinkielinen, Laine iloitsee.
Itäväylän lukijamäärä ja tavoittavuus on kasvanut lehden koko ilmestymisalueella. Itäväylä on Porvoo-Loviisa -talousalueella lukijat todella hyvin tavoittava media. Vain Ilta-Sanomat (40 500 lukijaa) tavoittaa enemmän lukijoita kuin Itäväylä (39 800).
Itäväylän sisältö perustuu kaikki paikallisuuteen ja Laineen mukaan paikallisuus korostuu myös tutkimustuloksista.
– Tuloksista on analysoitavissa, että Itäväylän lähes kaikki lukijat ovat ilmestymisalueelta.
Laine ei ole huolissaan, että pieni paikallinen jäisi ison mediakonsernin lehden jalkoihin.
– Esimerkiksi tilattavan Uusimaa-lehden viikkotavoittavuus on lähes 80 000, mutta tulosten mukaan lukijoista puolet on pääkaupunkiseudulta.
Vastinetta mainosrahoille
Laine korostaa sitä, että Itäväylässä paikallinen mainostaja saa oikeasti vastinetta rahalle ja paikallisia lukijoita, eikä vain isoja tavoittavuuslukuja.
Tutkimuksen mukaan Itäväylän lukijat suhtautuvat mainontaan myönteisesti erityisesti silloin, kun se liittyy paikallisiin palveluihin, rakentamiseen ja remontointiin, matkailuun sekä ruokaan ja juomaan. Lehti toimii tärkeänä väylänä alueen yrityksille tavoittaa aktiiviset ja ostovoimaiset asiakkaat.
Päätoimittaja haluaa osoittaa kiitokset myös aktiivisille ja paikallisille mainostajille.
– On aina ilo kuulla mainostaja-asiakkaiden palautteita printtimainosten toimivuudesta.
Päätoimittajan mukaan Itäväylää luetaan aktiivisesti myös talouksissa joissa on mainoskielto.
– Peräti 16 prosenttia eli noin 6 300 printin lukijaa kertoo asuvansa mainoskieltotalouksissa
Kattavaa lukijadataa
Tutkimuksen tulokset avaavat yksityiskohtaisesti lukijoiden mediankäyttöä, harrastuksia ja kulutustottumuksia.
Erityisesti luonnossa liikkuminen, mökkeily, kotimaanmatkailu ja oman paikkakunnan asiat nousevat tärkeiksi kiinnostuksen kohteiksi. Myös hyvinvointi ja terveys, ruoka ja juoma sekä puutarhanhoito keräävät suurta huomiota. Kulttuuri, kirjallisuus ja musiikki täydentävät aktiivisen lukijakunnan profiilia.
Lehteä pidetään luotettavana tietolähteenä, ja sen koetaan tarjoavan paikallisesti merkityksellisiä uutisia ja mainontaa. Monet lukevat lehteä useamman kerran viikossa, ja digikanavia hyödynnetään yhä useammin mobiililaitteilla.
Lukijatutkimus osoittaa, että Itäväylällä on vahva asema Itä-Uudenmaan ihmisten arjessa. Lukijat arvostavat paikallista ja luotettavaa tietoa, ja he ovat aktiivisia niin kuluttajina kuin vapaa-ajankin viettäjinä. Itäväylä on siis paljon enemmän kuin uutiskanava – se on alueensa asukkaiden peili ja kumppani.
MARKO WAHLSTRÖM
Itäväylää julkaisee Itäväylä Viestintä Oy, joka on yksityinen ja konserniriippumaton kustantaja.
Mikä KMT?
- Kansallinen mediatutkimus (KMT) on media-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus.
- Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.
- Päätuloksena tutkimuksesta saadaan median virallinen valuutta eli lukijaestimaatti, joka ilmaisee, kuinka monta lukijaa kunkin lehden keskimääräisellä numerolla on.
- KMT tuottaa myös painetun lehden ja sen lehden digitaalisten versioiden lukemista kuvaavan kokonaistavoittavuusluvun.
- Tutkimuksessa on mukana 15 vuotta täyttäneet suomalaiset.
Kysy lisää tutkimustuloksista myyntipalvelustamme


