”Itäväylä on monelle se ainoa paikallislehti” – Printti pitää pintansa, verkko kasvaa vauhdilla

Ilmaiseksi itäisellä Uudellamaalla kotitalouksiin jaettavan Itäväylän painetun lehden lukijamäärä on pysynyt samana. Digipuolella media kasvaa vauhdilla.

Maaliskuun alussa julkaistun Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Itäväylän printillä on keskimäärin 39 000 lukijaa.
– Lukijamäärän säilyminen täytyy ottaa iloisen nöyränä vastaan. Se kertoo, että painetulle ja ilmaiseksi jaettavalle lehdelle on edelleen kysyntää, päätoimittaja Mika Laine iloitsee.
Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Itäväylän lukijoista naiset ovat aktiivisempia painetun lehden lukijoita, kun miehet nousevat selvästi esille digilehden lukijoina.

”Suuri osa suhtautuu mainontaan myönteisesti”

Lehden digilukijat ovat jonkin verran nuorempia kuin painetun lehden lukijat. Peräti kolmasosa vastaajista ilmoittaa äidinkielekseen ruotsin.
– Suuri osa (86 prosenttia) painetun lehden lukijoista suhtautuu mainontaan myönteisesti. Digilukijat ovat lähes yhtä mainontamyönteisiä, Laine jatkaa.
Huomiota tuloksissa herättää se, että yli puolet Itäväylän lukijoista ei tilaa maksullista painettua sanomalehteä.
– Tämä kertoo siitä, että Itäväylä on monelle se ainoa paikallislehti.

Itäväylän kokonaistavoittavuus 42 000 lukijaa

Kansallisessa mediatutkimuksessa mitataan myös lehtien kokonaistavoittavuutta. Itäväylän kohdalla kokonaistavoittavuusluku on 42 000.
– Täytyy muistaa, että luku ei kerro sitä kuinka moni näkee esimerkiksi painetussa lehdessä olevan mainoksen. Toisaalta luku kertoo sen, että printti tavoittaa todella paljon lukijoita, Laine korostaa.
Kokonaistavoittavuus lasketaan painetun lehden lukijoiden ja digitaalisten versioiden yhdistelmästä siten, että kokonaistavoittavuuslukuun pääsee vastaaja, joka on lukenut lehteä tai käyttänyt lehden digitaalista sisältöä viikon aikana.
– Parhaimmat tulokset markkinoinnissa saadaan, kun yhdistellään älykkäästi printtiä ja digiä. Maailman digitalisoituessa kuluttaja kokee printtimainoksen entistä huomiota herättävämmäksi, Laine jatkaa.

Verkkolehden tunnettuus on kasvanut vauhdilla

Itäväylä on vasta vuoden panostanut myös digisisältöön. Tulokset ovat olleet lupaavia. Googlen analytiikan mukaan verkkosivujen kävijämäärät pyörivät noin 50 000 eri kävijän paikkeilla.
– Kun ottaa huomioon miten pienillä toimitusresursseilla tuotamme sisältöä niin printtin ja verkkoon, voin olla ylpeä toimituksesta, kahden vakituisen toimittajan toimitusta ja muutamaa avustajaa pyörittävä päätoimittaja Mika Laine myhäilee.
Hän korostaa, että toimitus tuottaa verkkoon vain paikallista sisältöä ja toteaa, että myös digilukijat ovat tarttuneet paikalliseen sisältöön.
– Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että sisältö on ajankohtaista ja nopeaa. Kaikki sisältö verkossa on luettavissa ilmaiseksi ja ilman kirjautumista.
Itäväylän verkkosivujen suosio myös yllätti lehden tekijät.
– Sivujen latausajat olivat huippuhetkinä todella pitkiä. Jouduimme tekemään yhteyksissä muutoksia ja nyt sivut rullaavat taas vauhdilla.

Paikkakunnan asiat ja tapahtumat kärjessä

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Itäväylän lukijoita kiinnostavat eniten (89 prosenttia vastaajista) oman paikkakunnan asiat ja tapahtumat. Koko maassa vastaava luku on 77 prosenttia.
– Hyvinvointi ja terveys nousevat vastauksissa myös korkealle (46 prosenttia). Lisäksi ruuanlaitto ja leivonta ovat lähellä lukijoidemme sydäntä (44 prosenttia), Laine tarkastelee lukijoiden kiinnostuksen kohteita.
Lisäksi Itäväylä-lehden lukijoita kiinnostavat aihealueina tiede ja tutkimus, rakentaminen ja remontointi sekä urheilu ja liikunta.
– Yllättäen myös politiikka ja yhteiskunnalliset asiat nousevat vastauksissa esille, Laine jatkaa ja odottaa mielenkiintoista vaalikevättä.

Graafi: Alueen lehtien lukijamääriä ja kokonaistavoittavuuksia. Lukijamäärä kertoo painetun lehden keskimääräisen lukijamäärän. Kokonaistavoittavuus kertoo painetun lehden ja sen eri digitaalisten versioiden yhdessä viikon aikana tavoittamien henkilöiden määrän.

 

Kysy lisää KMT-tuloksista myyntipalvelustamme!

Rami Keskipasma

Rami Keskipasma

Myyntipäällikkö

0400 521 981


Whatsapp

rami.keskipasma[at]itavayla.fi

Marjatta ”Maija” Laine

Marjatta ”Maija” Laine

Myyntipäällikkö

040 547 2993


Whatsapp

marjatta.laine[at]itavayla.fi

Tiina Wahlman

Tiina Wahlman

Myyntipäällikkö

040 581 2784


Whatspp

tiina.wahlman[at]itavayla.fi

Kiinnostuitko? Lähetä tästä viesti niin otamme sinuun yhteyttä.

Itäväylän suurjakelu 31.7.

Itäväylän 45 000 kappaleen suurjakelunumero jaetaan 31.7. Porvoon, Loviisan, Sipoon, Askolan, Pukkilan, Myrskylän, Lapinjärven ja Pornaisten alueilla. Mainostaja: Hyödynnä suurjakelun laaja tavoittavuus ja huippuedulliset mainoshintamme. Mainosvaraukset julkaisupäivää...

Hyvä Olo -teema Itäväylässä 17.7.

Tavoita potentiaaliset asiakkaat Itäväylällä Hyvä Olo on Itäväylän kuukausittain ilmestyvä teema, joka kokoaa yhteen hyvinvoinnin ja terveyden mielenkiintoiset aiheet alueen kuluttajille. Hyvä olo -teemassa käsitellään hyvinvoinnin uutuuksia, tärkeimpiä kauneuden...

Kesähinnat

HOT HOT HOT – kesä sulatti ilmoitushinnat!  Rajoitettu erä erikoishintaisia ilmoituksia kesän lehtiin. Tarjous voimassa 31.7. saakka.3x100 mmvalmistusmaksu 18,00 €3x180 mm valmistusmaksu 32,40 €6x100 mm valmistusmaksu 36,00 € 2x365 mm valmistusmaksu 43,80 € 6x180...

Koti ja asuminen teema Itäväylässä 31.7.

Tavoita potentiaaliset asiakkaat Itäväylällä Itäväylän Koti ja asuminen -teemanumerot ovat kiinnostavia ja hyödyllisiä lukupaketteja, jotka on suunnattu kaikille asumisesta, sisustamisesta ja remontoimisesta kiinnostuneille. Teemat herättävät kaikki alueen oman...